Ensin oppilaat saivat ryhmissä luokitella opelta saamiaan kuvia. Tehtävänä oli miettiä, millä perusteella ne voisi jakaa kahteen ryhmään. Tosi nopeasti oppilaat hoksasivat, että kuvat voitiin jakaa ryhmiin sen mukaan, onko niissä oleva asia osa elollista vai elotonta luontoa.
Pohdimme yhdessä vielä, mikä erottaa elollisen ja elottoman luonnon toisistaan ja tämän jälkeen oppilaat saivat lähteä ulos metsästämään elolliseen ja elottomaan luontoon kuuluvia asioita. Jokaisen parin tehtävänä oli piirtää viisi elolliseen luontoon kuluvaa asiaa ja viisi elottomaan luontoon kuuluvaa asiaa. Oppilaat onnistuivatkin tässä tehtävässään hienosti.
Ulkona leikimme myös elollinen - eloton - leikkiä. Leikin aluksi määrittelimme kolme erillistä aluetta. Tämän jälkeen sovimme, mikä kolmesta alueesta on elollinen, mikä eloton ja mikä ei kuulu luontoon lainkaan. Opettaja sanoi erilaisia asioita ja oppilaiden oli pääteltävä, kuuluivatko ne elolliseen luontoon, elottomaan luontoon vai ei kumpaankaan näistä ja sitten juostava kyseiselle alueelle mahdollisimman nopeasti.
Kun olimme selvittäneet, mitä asioita kuuluu elottomaan ja elolliseen luontoon ja voiko kivi olla kuollut, jatkoimme elollisen luonnon tarkkailua. Jokainen oppilas sai koulun pihalta valita itselleen oman puun. Oppilaan tehtävä oli antaa puulle nimi, piirtää sen rungon muotoja paperille, haistella puun tuoksua, istua puun alla ja kuunnella, mitä ääniä puun ympäriltä kuuluu. Jokainen oppilas otti myös itselleen puusta lehden, jonka liitti osaksi oma puu - tutkimustaan. Ajatuksenamme on, että omaa puuta seurataan ympäri vuoden.
Seuraavana päivänä jatkoimme aiheen käsittelyä pohtimalla, minkälainen on kunkin oppilaan lempipiha ja mitä kasveja siellä kasvaa. Jokainen sai kertoa parilleen mielipiteitään, ja ajatustenvaihdon jälkeen lähdimme ulos tutkimaan koulun pihaa ja sen kasveja. Jokaisen oppilaan
piti etsiä itselleen kukkiva kasvi. Tämän jälkeen oppilaiden piti omassa luokassa tutkia, mitä eri osia he löytävät kasvistaan ja löytyykö parin kasvista samanlaisia osia.
Oppilaat havaitsivat, että kasveista löytyy juuri, varsi, lehdet ja kukka. Jokainen oppilas teki löytämästään kasvista vielä kasvinäytteen, johon he liittivät tiedot kasvin löytöpaikasta, kasvin nimen, löytöpäivän ja löytäjän nimen. Näin saimme kasvinäytteestä tieteellisesti arvokkaan. Kasvi laitettiin pahvin päälle ja tiedot kirjattiin pahviin ja päälle laitettiin vielä kontaktimuovi.
piti etsiä itselleen kukkiva kasvi. Tämän jälkeen oppilaiden piti omassa luokassa tutkia, mitä eri osia he löytävät kasvistaan ja löytyykö parin kasvista samanlaisia osia.
Oppilaat havaitsivat, että kasveista löytyy juuri, varsi, lehdet ja kukka. Jokainen oppilas teki löytämästään kasvista vielä kasvinäytteen, johon he liittivät tiedot kasvin löytöpaikasta, kasvin nimen, löytöpäivän ja löytäjän nimen. Näin saimme kasvinäytteestä tieteellisesti arvokkaan. Kasvi laitettiin pahvin päälle ja tiedot kirjattiin pahviin ja päälle laitettiin vielä kontaktimuovi.
Oppilaat jäivät pohtimaan, mihin ihmeeseen kasvi kaikkia näitä osiaan tarvitsee. Seuraavaksi jatkammekin kasvin eri osien tarkempaa tutkimista ja tarkastelua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti