perjantai 7. lokakuuta 2016

MITÄ ELÄIMIÄ PIHAMAALLA ELÄÄ?

Aloitimme teematunnilla uuden jakson, jossa tutustumme kotiseutumme eläimiin. Aloitimme jakson tuttuun tapaan tutustumalla jakson sisältöihin ja tavoitteisiin, jonka jälkeen oppilaat saivat tehdä  itsearvioinnin ja pohtia omia tietojaan, taitojaan sekä työskentelyään ja käyttäytymistään ennen uuden jakson alkua.


Tämän jälkeen siirryimme ensimmäiseen aiheeseen. Oppilaat saivat ryhmissä nipun kuvia eri eläimistä. Oppilaiden oli tarkoitus luokitella eläimiä haluamallaan tavalla. Heidän piti keksiä perustelu luokittelulleen ja oppilailta tulikin paljon mielenkiintoisia luokitteluperusteita: limaiset ja karvaiset eläimet, lentävät eläimet, vesieläimet, jne.


Vaikka eläimiä voi luokitella monella eri tavalla, opettaja näytti, miten kuvat voisi luokitella kahteen eri ryhmään ja oppilaiden piti keksiä, mikä oli open luokitteluperusteena. Hyvin pian huomattiin, että toisen ryhmän eläimillä oli selkäranka ja toisen ryhmän eläimet olivat selkärangattomia.








Tämän jälkeen oppilaat saivat etsiä itseltään ja pariltaan selkärangan. Seuraavaksi heräsi kysymys siitä, mihin selkärankaa oikein tarvitaan ja  joku hoksasi, että luinen tukiranka pitää eläimen koossa. Selkärankaisten ryhmään löysimme kuuluvaksi linnut, nisäkkäät, matelijat, kalat ja sammakkoeläimet.

Seuraava kysymys heräsi siitä, miten sitten pysyvät koossa selkärangattomat eläimet. Tutkimme kuvia leppäkertusta, kastemadosta ja kotilosta ja oppilaat saivat esittää pohdintojaan siitä, miten nämä eläimet oikein pysyvät koossa ilman selkärankaa. Oppilaat hoksasivat, että paksu iho tai kuori pitää selkärangattomat eläimet koossa.

Lopputunnista oppilaat saivat pareittain lukea tekstin "Mitä tapahtui pihamaalla?". Oppilaiden piti etsiä tekstistä kaikki eläimet ja alleviivata selkärankaiset eläimet punaisella värillä ja selkärangattomat sinisellä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti