Edellisellä tunnilla olimme pohtineet, minkälaisia karttoja on olemassa, mihin niitä käytetään ja miten kartta oikein tehdään. Seuraavaksi tarkoituksenamme oli selvittää, mitä erilaisia merkkejä kartoista löytyy, mitä ne tarkoittavat sekä opetella opaskartan hakuruudukon käyttöä ja ilmansuuntia.
Tunnin aluksi jokainen sai suunnistuskartan karttamerkit ja oppilaiden tehtävänä oli keksiä tai arvata, mitä mikin merkki tarkoittaa. Tämän jälkeen katsoimme yhdessä oikeat vastaukset ja oppilaat täydensivät ne omiin papereihinsa. Jokainen sai myös ympyröidä merkit, jotka oli tiennyt tai arvannut oikein. Pohdimme myös sitä, miten kartta suunnataan oikein.
Tämän jälkeen opettelimme karttamerkkejä bingon avulla. Jokainen sai piirtää 16 karttamerkkiä omaan ruudukkoonsa. Kun merkit oli piirretty, alkoi opettaja luetella merkkejä ja tuttuun tapaan bingo-huutoja alkoi kuuluja tasaiseen tahtiin.
Seuraavaksi aloimme yhdessä opetella ilmansuuntia. Pääilmansuunnat olivat oppilaille tuttuja, mutta väli-ilmansuunnat olivat vieraampia. Kun olimme yhdessä käyneet ne läpi, jumppasimme luokassa ilmansuuntien mukaan ja oppilaat saivat myös ilmansuuntatehtävän, jossa piti johdattaa kettu saaliinsa luo. Lähdimme vielä ulos leikkimään ilmansuuntaleikkiä. Ulkona ope huusi eri ilmansuuntia ja oppilaiden tehtävänä oli juosta mahdollisimman nopeasti sen ilmansuuntanuolen päälle, jonka ope sanoi.
Ilmansuuntien ja karttamerkkien jälkeen siirryimme tutkimaan tarkemmin opaskarttaa ja sen hakuruudukkoa. Oppilaat oppivat tosi näppärästi hakuruudukon käytön ja kun homma oli hanskassa, oppilaat pääsivät pelaamaan Rosvo ja poliisi -peliä, jossa molemmat pelaajat yrittivät löytää toistensa rosvot hakuruudukon ruuduista kyselemällä. Kiinni jääneet rosvot vietiin tietysti vankilaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti